Sławomir Dudek, Ludwik Kotecki, Marta Petka-Zagajewska
„Zagrożenia nadmiernego długu publicznego, o których pisaliśmy rok, dwa i trzy lata temu, we wszystkich trzech dotychczasowych edycjach raportu, nie przestały być ważne. Sytuacja finansów publicznych jest złożona, wielowymiarowa
i skomplikowana. Część zagrożeń wygasła, jednak pojawiły się nowe, a część uporczywie nie ustępuje i nie jest rozwiązanych. Polska spełniła wszystkie przesłanki rozpoczęcia wobec Polski unijnej procedury nadmiernego deficytu. Po pierwsze, wystąpiło przekroczenie w 2023 r. poziomu dopuszczalnego deficytu o 2,1 pkt. proc. (pp) PKB – deficyt wzrósł do 5,1% PKB. Po drugie, przekroczenie jest trwałe, ponieważ deficyt według większości prognoz jeszcze wzrośnie w 2024 r., (np. według Komisji Europejskiej (KE) do 5,4% PKB). A po trzecie, wydaje się, że uznawane przez KE przesłanki wyjaśniające przekroczenie wartości referencyjnej 3% PKB w naszym przypadku nie wystarczą. Zwiększone wydatki na wyposażenie wojskowe czy osłony przed wzrostem cen energii nie wyjaśniają przekroczenia deficytu aż o 2,1 pp. PKB. W rezultacie KE zainicjowała wobec Polski EDP w czerwcu 2024. „Nadmierny” deficyt to nie jest deficyt „stabilny” czy „bezpieczny”. To pierwsze, istotne zagrożenie dla długu publicznego” (…)
Centrum Myśli Strategicznych
ISBN: 978-83-66843-34-9
Liczba stron: 88
Oprawa: miękka