red. Andrzej Kawiński, Andrzej Sieradz
„Branża płatności przeżywa duże zmiany. Z jednej strony jest to efekt pandemii, a z drugiej nowych technologii, czy zmian organizacyjnych. Na rynku wciąż pojawiają się nowi gracze (np. Libra kontrolowana przez Facebook) oraz nowe rozwiązania (np. Mobile Point of Sale) i uważam, że pandemia wręcz przyspieszy te procesy. Najwięcej nowych inicjatyw spodziewam się ujrzeć w obszarze płatności mobilnych (niekoniecznie wykorzystujących karty bankowe), głównie ze względu na rozwój smartfonów i przenoszenie do nich coraz więcej funkcji. Smartfony stały się centrum naszego cyfrowego życia. Przeciętny Amerykanin spędza codziennie 3,3 godz. przed ekranem swojego smartfona. Tak jak praktycznie zastąpiły one aparaty fotograficzne, odtwarzacze muzyki i filmów, notesy, czy kalendarze, tak samo uważam, że w niedalekiej przyszłości zastąpią one nasze portfele i popularne dzisiaj metody płatności bezgotówkowych i branża płatnicza nie może nie zwracać na to uwagi. Oczywiście rozwój w najbliższym czasie będzie się koncentrował wokół smartfonów, ale nie wolno zapominać o rosnącej roli biometrii. Kto wie, czy za jakiś czas posiadanie jakiegokolwiek „instrumentu pośredniczącego” (karta, smartfon), będzie konieczne. Ale na ten temat dowiemy się pewnie za jakiś czas. Jestem przekonany, że wszystkie te skumulowane zjawiska spowodują dalszy, dynamiczny rozwój fintechów działających w branży płatniczej (paytech), a także wzrost atrakcyjności całej tej branży. Nawiasem mówiąc potwierdzają to już dzisiaj informacje z PitchBook, firmy zbierającej dane z rynku inwestycyjnego na świecie. W całym roku 2019 było ponad 300 inwestycji i przejęć w branży paytech, a tylko w ciągu 3 miesięcy 2020 r., od 1 marca do 31 maja, było ich już ponad 420.” Krzysztof Gajór, Prezes Zarządu, mHub sp. z o.o.
Centrum Myśli Strategicznych
ISBN 978-83-954392-8-5
Liczba stron: 236
Oprawa: miękka